profesjonalne wsparcie teleinformatyczne

Wyślij nam mail'a

Telefonia VoIP a kwestia bezpieczeństwa

dlaczego warto posiadać help desk

Największą zaletą telefonii internetowej są jej niskie koszty z zupełnym wyeliminowaniem kabli łącz miejskich oferowanych przez klasycznych operatorów telekomunikacyjnych.

Poza ceną, implementacja tego rozwiązania niesie ze sobą także inne zalety:

 

  • mobilność. Numer telefonu nie jest przypisany do konkretnego miejsca, ale do firmy, czyli w przypadku zmiany siedziby, albo służbowego wyjazdu mamy do niego dostęp z miejsca, w którym aktualnie się znajdujemy.

  • dowolny numer telefonu. W ramach telefonii internetowej można wykupić nie tylko lokalne numery telefonu, ale również zagraniczne, czy z innego województwa. Jeśli firma ma ogólnopolski czy też ogólnoświatowy zasięg działania, dla różnych regionów i krajów może posiadać różne numery telefonów, dzięki którym klienci będą mieli również tańsze połączenia z firmą.

  • koszty. Minimalny abonament, zauważalne niższe rachunki na rozmowy krajowe jak i zagraniczne, bez konieczności zakupu specjalnych urządzeń, brak opłaty za instalację i utrzymanie systemu.

 

Jak wszystko, tak i telefonia internetowa ma swoje wady, a w zasadzie jedną, którą jest Internet. Jakość rozmów, a także ich niezawodność związana jest bezpośrednio z dostępnością i jakością łącza internetowego. Jednakże w dzisiejszych czasach ciągle postępująca przepustowość łącz internetowych  a także jego jakości sprawia, że wyżej wymieniony problem, występuje już raczej sporadycznie.

Biorąc pod uwagę, dużą ilość atutów telefonii VoIP, coraz więcej firm wymienia tradycyjną linię telefoniczną na technologię VoIP w swoich biurach.

Chcesz wiedzieć więcej ? 

serwis helpdesk
Zadzwoń: +48 525 065 019

Kwestie bezpieczeństwa są obecnie największym wyzwaniem związanym z wdrożeniem technologii VoIP. Wprowadzając do firmy sieć opartą o VoIP często zapominamy o przyłożeniu odpowiedniej wagi do bezpieczeństwa. Tymczasem telefonia IP korzysta z sieci transmisji danych przez co narażona jest w tym samym stopniu na zagrożenia , które występują w sieciach firmowych i komputerach użytkowników. Najczęstszą formą zagrożeń jest tzw. atak DoS (Denial of Service), który jest formą ataku polegającą na wyczerpaniu całej przepustowości łącza lub obciążeniu urządzeń świadczących usługi VoIP. Taki atak może polegać za zalaniu specjalnie spreparowanymi komunikatami sygnalizacji SIP (protokołu do zestawiania połączeń w VoIP) typu centrala telefoniczna, telefon powodując zrywanie połączeń i uniemożliwieniu nawiązywaniu nowych. Kolejnym bardzo ważnym aspektem związanym z tym aspektem są połączenia typu fraud – czyli generowanie niechcianego ruchu telefonicznego na numery o podwyższonej opłacie.

 

Jest kilka podstawowych działań, które należy podjąć na etapie planowania wdrożenia telefonii IP lub mając już działające rozwiązanie, które sprawią że system będzie odpowiednio zabezpieczony. Najczęściej są to te same zabezpieczenia jakie stosuje się w sieciach transmisji danych. Pierwszym krokiem powinno być zapobieganie nieautoryzowanemu dostępowi do sieci. A przede wszystkim do urządzeń VoIP. Warto a wręcz należy zmienić hasła dostępowe do wszystkich urządzeń VoIP na maksymalnie skomplikowane i trudne do złamania. W ramach komunikacji firmowej jeśli to możliwe ograniczyć do niezbędnego minimum uprawnienia dla poszczególnych użytkowników do dzwonienia na prefiksy międzynarodowe. Dobrą praktykom jest zablokowanie wysoko płatnych kierunków czy połączeń typu premium. Oznacza to konieczność monitorowania sieci pod kątem podejrzanych zdarzeń jak również zarządzania systemem operacyjnym i aplikacjami do obsługi telefonii IP. Administratorzy sieci powinni pamiętać o aktualizacji łatek bezpieczeństwa wszystkich urządzeń czy aplikacji. Dla firm i przedsiębiorstw, które cenią sobie wysoką jakość bezpieczeństwa można wdrożyć dodatkowe urządzenia typu SBC (Session Border Controler). Są one wyposażone w wysoce specjalizowane mechanizmy zapobiegania włamaniom do sieci przez zapobieganie przed atakami DOS/DDOS, ukrywanie topologii sieci, zastosowanie tzw. czarnych list (blacklist) czy manipulowanie nagłówkami ruchu VoIP.      

 

 

Telefonia internetowa – zalety i wady

Co to jest VoIP

VoIP(z ang. Voice over Internet Protocol) czyli jest to nic innego jak wykonywanie rozmów telefonicznych poprzez łącze internetowe popularnie nazywaną „telefonią internetową”. Aby móc realizować połączenia przy użyciu technologii VoIP, potrzebny jest przede wszystkim Internet, a oprócz niego:

 

  • komputer (stacjonarny lub laptop)
  • telefon VoIP
  • telefon komórkowy

 

Do telefonicznych rozmów VoIP można  wykorzystać tradycyjny telefon, który jest podłączany do adaptera tzw. bramki VoIP.  Można także również zakupić aparat telefoniczny, który jest dedykowany do korzystania z tej technologii tzw. telefon VoIP. 
Dzwonić można także bezpośrednio z komputera (czy laptopa), do którego wystarczy podłączyć zestaw słuchawkowy wraz mikrofonem i zainstalować na nim tzw. softphone lub przy wykorzystaniu protokołu WebRTC wbudowanego w przeglądarki internetowe.

Copyright 2020

Usługi teleinformatyczne dla firm

   biuro@teleinspiro.pl

   +48 52 506 55 30

Usługi teleinformatyczne dla biznesu

Pomoc IT

Bezpieczeństwo sieciowe

Komunikacja

Usługi

Teleinspiro 

 

ul. Karola Libelta 8

 

85-080 Bydgoszcz

TELEFONIA INTERNETOWA VoIP I JEJ WYJĄTKOWOŚĆ

Teoria oraz praktyka na temat technologii VoIP